A MÁV saját forrásból félcsapórúddal, hétköznapi nevén félsorompóval egészítette ki a fénysorompót a Tapolca és Kisapáti között lévő vasúti átjáróban, ahol 2022. január elsején négy fiatal vesztette életét.
A tragédia országos szintű megdöbbenést váltott ki, és a szülők kezdeményezésére egyfajta mozgalom indult a vasúti átjárók biztonságossá tétele érdekében. Erről Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter, a térség országgyűlési képviselője beszélt a helyszínen pénteken, a vasúti fejlesztés átadásán. Mint mondta, világossá vált, hogy mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy több életet értelmetlenül ne veszítsünk el baleset következtében. – A MÁV komolyan vette az erre vonatkozó jelzést, és soron kívül gondoskodtak arról, hogy itt és most egy biztonságos vasúti átjárónál állhassunk – fogalmazott a miniszter, majd hozzáfűzte, bízik abban, hogy sem itt, sem máshol nem történik hasonló tragédia a jövőben. Azt is megjegyezte, reméli, hogy az ilyen szomorú eseményeket senki nem használja fel politikai célokra.Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy több életet értelmetlenül ne veszítsünk el baleset következtében - mondta Navracsics Tibor Fotó: Szijártó János
Virág István, a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese a baleseti statisztikák alapján arról szólt, hogy úgy tűnik, körültekintőbben és szabálykövetőbb módon közlekednek az autósok idén a vasúti átjárók közelében. Elhangzott, hogy 2023-ban vasúti átjáróban eddig 56 baleset következett be, amelyek során hét ember vesztette életét és hatan súlyosan megsérültek. Tavaly ugyanebben az időszakban 86 baleset történt vasúti átjáróban, ebből tizenöt volt halálos (33 áldozattal), és kilenc végződött súlyos sérüléssel. Kiemelte, hogy egyetlen baleset is sok, de az esetszámok idei csökkenése a MÁV 2022-ben elindított vasútbiztonsági kampányának sikerét igazolja.
A Tapolca és Kisapáti között lévő vasúti átjáróban átadott félcsapórúd, hétköznapi nevén félsorompó a vasúti jármű közlekedésekor és áthaladásakor csak az úttest menetirány szerinti jobb oldalát zárja le sorompórúddal, és mindig a fénysorompó kiegészítéseként működik. A mostani saját erős MÁV-fejlesztés nem hozza vissza a lassan két éve elhunyt fiatalok életét, ám joggal bízhatunk abban – ahogy azt a megszólalók hangsúlyozták –, hogy megelőzi az ehhez hasonló tragédiákat.
Szijártó János