HÍRHÍD | Tapolca Régió Hírportálja
2025. szeptember 12.
//
Mária névnap

Ikarus – a magyar ipar büszkeségének patinás példányai rótták a Balaton-felvidéket

2024. május 13. 6:54
Veol.hu
Két év után újra felbolydult a város, sőt az egész ország. Május 11-én rendezték meg a 4. Nemzetközi Ikarus Találkozót. Eddig minden évben részt vettünk az eseményen, s bizton állítjuk, a látogatók száma folyamatosan nő. Az Ikarus márka hírnevet, rangot jelentett egykor nemzetközi szinten – a szocialista táboron kívül is! – a jelennek-jövőnek megőrzött, karbantartott autóbuszok értéke, patinája vitathatatlan.

Az idei Ikarus találkozón hazai és Németországban honos Ikarusokat hoztak el tulajdonosaik. Legtávolabbról egy 256-os típusú, idehaza felújított kocsi érkezett, melyet rostockból, a Balti-tengeri német kikötővárosból vezettek Tapolcáig. Cseh- és lengyelországi, valamint szlovák tulajdonosok s jelezték részvételi szándékukat, de financiális vagy műszaki okok miatt idén ez meghiúsult. A kiállításon javarészt az Ikarus 200-as sorozatainak üzemképes, kiváló állapotba hozott példányait láthattuk, s rekordot döntött a rendezvény abból a szempontból, hogy tizennégy csuklós autóbusz vett részt, ebből tizenegy 280-as vagy későbbi, C80-as, a tizenkettedik pedig az igazi szenzáció, a 180-as típus 1971-ben gyártott példánya, melyet két éve restauráltak legutóbb. Az 1963 és 1973 között gyártott 180-asokat, melyek közül Veszprémben is közlekedtek példányok a hetvenes években csuklós fordákon, a klasszikus, legtöbbek által ismert 280-asok váltották le, a legutolsó 180-ast 1980-ban, a fővárosban vonták ki a forgalomból. A találkozóra érkezett hatvanöt, különböző fajta Ikarus autóbuszok képviselték Magyarország szinte mindegyik vármegyéjét.A találkozó egyik kuriózuma, az Ikarus 180-as. A típus Veszprémben is közlekedett helyi járatokon. Fotó: Benkő Péter/Napló

– A programok legnépszerűbbike a városi járat volt, ezt „farosokkal”, azaz Ikarus 55-ös, illetve 66-os típusú buszokkal bonyolították le óriási érdeklődés mellett – tájékoztatja lapunkat Bordez Christian főszervező. Elmondja, a felszálló utasokat korabeli egyenruhába öltözött kalauzok segítették, majd a vendégek nagy kérésére egy 266-os típus is beszállt városi járatba egy fordulóra. – Örömmel mondhatom, hogy eljött Tapolcára az az egykor gyártott 481-es típus egyik példánya, ezt a kocsit a British Airways rendelte meg, és a londoni Heathrow repülőtéren szolgált. Ez a busz szállította most Tapolcán a Dobó-laktanyához az utazni kívánókat. A busz egyébként idehaza kevésbé ismert, az Egyesült Királyság viszont harminc példányt rendelt belőle egészen 1999 végéig – meséli a főszervező.A farosokon az utazókat kalauzok segítették Fotó: Benkő Péter/Napló

A programok között a kisebbeket gyereksarok várta, a nagyobbakat fúvószene, a „kegytárgyakra” vadászó rajongók sem unatkoztak, de a hobbifotósok sem. Délután pedig elindult mind a hatvanöt Ikarus rendőrségi kísérettel a hagyományos Káli-medencei felvonulásra, körtúrára a Tapolca–Gyulakeszi–Mindszentkálla–Szentbékkálla–Gyulakeszi–Tapolca útvonalon.Soha nem látott tömeg vett részt a találkozón Fotó: Benkő Péter/Napló

A találkozón viszonylag kisebb számban láttunk EAG-Ikarusokat (az EAG az egykori Egyedi Autóbuszgyártó nevének rövidítése), valószínű azért, mert ezek kis része a mai napig forgalomban van Magyarországon helyközi és távolsági viszonylatokon. Az EAG-Ikarusok különböző változatai tehát még nem számítanak öregnek. – Két EAG E98-as kocsit jeleztek a tulajdonosok, sajnos az egyik nemrég megsérült, a másiknál műszaki problémák adódtak. Viszont meglepetésnek számított az F15-ös, egy másik céggel közösen kifejlesztett midibusz, mely elsőként vesz részt találkozón, s időben az Ikarus-gyártás végső időszakát képviseli – mondja el Bordez Christian, s az ellenpólust, a találkozó nagy öregjének számító Ikarus 55-öst is említi, melynek „születési éve” 1958, egykor a Volán győri üzemegységéhez tartozott.

A találkozón a Volánbusz hat kocsival képviseltette magát, megjelent a mai Ikarus-gyár is, a többi autóbusz pedig magánszemélyek, egyesületek, Ikarus baráti körök tulajdonát képezik. A nap végén a látogatóknak és a résztvevőknek zenés esttel kedveskedtek a szervezők.

Benkő Péter

További cikkek

Remekeltek az Ajkai Judo Club versenyzői Tatabányán
Remekeltek az Ajkai Judo Club versenyzői Tatabányán
Nem találtak legyőzőre. Sikeresen szerepeltek az Ajkai Judo Club sportolói a Komárom-Esztergom vármegyében megrendezett Faragó Benjámin Emlékversenyen, ahol mintegy 260 versenyző lépett tatamira. Az ajkaiakat ezúttal Kertai Kyra és Kertai Olivér képviselte, és mindketten a dobogó legfelső fokán zártak.
Új mammográf Tapolcán – 140 millió forintos támogatásból érkezik az eszköz
Új mammográf Tapolcán – 140 millió forintos támogatásból érkezik az eszköz
Tapolca egészségügyi ellátása fontos fejlesztéssel bővül: december közepétől új mammográfiai készülék áll majd a helyiek rendelkezésére. A beruházás több mint 140 millió forintos állami támogatással valósul meg.
Sakkbravúr! Gaál Zsóka elképesztő, ritkán látható hibára késztette a korábbi vb-döntőst
Sakkbravúr! Gaál Zsóka elképesztő, ritkán látható hibára késztette a korábbi vb-döntőst
Ritkán látható, és magyar szívnek rendkívül kedves jelenetnek lehettek szemtanúi a FIDE Grand Swiss sakkverseny nyitófordulójának nézői. Az ajkai Gaál Zsóka sötét bábukkal játszva győzte a korábbi világbajnoki döntőst, a parti elképesztő végjátékot hozott.
Ünnepi tanévnyitó és fejlesztések a Művészetek Völgye Általános Iskolában
Ünnepi tanévnyitó és fejlesztések a Művészetek Völgye Általános Iskolában
Monostorapátiban az elmúlt időszakban jelentős fejlesztések valósultak meg pályázati forrásból. Az új eszközöket az ünnepélyes tanévnyitón adták át az iskola diákjainak és pedagógusainak.
Badacsonyi éttermek, amelyek már az 1970-es években is legendásak voltak
Badacsonyi éttermek, amelyek már az 1970-es években is legendásak voltak
A Balaton és környéke évtizedek óta a gasztronómia szerelmeseinek is kedvelt célpontja. Badacsony ikonikus éttermei már az 1970-es években is legendás helyszínek voltak, és ma is várják a látogatókat.