A M61 004-es, a vasútbarátok körében csak négyeskének becézett mozdony 25 évvel ezelőtt, 1999 június negyedikén érte baleset Badacsonylábdihegynél. A járművet bemutató tárlatvezető, Mórocz György lapunk kérésére felelevenítette a baleset körülményeit.
– A M61 004-es korábban menetrend szerint továbbított vonatokat azon a vonalon, a nyári menetrendre átállva viszont aznap közlekedett ez a vonat első alkalommal úgy, hogy nem kellett megállnia Badacsonytördemicen és Badacsonylábdihegyen. 78 kilométeres óránkénti sebességgel haladt emiatt 17 óra 30 perckor Badacsony és Tapolca között. A mozdony vezetője állt, az összes védelmi berendezésre figyelt, de a kanyar íve és a rendkívül viharos időjárás miatt csak néhány centiméternyi volt a látótávolság. A sínekre egy fa dőlt, azzal ütközött a mozdony, és első három kocsija szinte teljesen feltornyosult mögötte. Kész csoda, hogy nem sérült meg senki azokban a vagonokban. Szerencsére a tízvagonos vonaton levő két gyermekcsoport a hátsó kocsikban utazott, épségben megúszták a balesetet a gyerekek, a mozdonyvezető viszont kiesett a mozdony ablakán. Szerencsére nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett – mondta a tárlatvezető.
A sérült mozdonyt leselejtezték, majd az épen maradt orrát levágták, és 2001-ben a Közlekedési Múzeumba került. 2015-ben tért vissza Tapolcára, ahol a vasútállomáson látható.
Tóth B. Zsuzsa