Az Ajkai Polgári Szalon vendége Tóth Péter volt. Az est házigazdája, Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter beszélgetett a Lipóti Pékség tulajdonosával a siker titkáról a Hotel Kristályban.
A siker egyik titka a folyamatos fejlesztés és az optimizmus
A beszélgetésen kiderült, hogy a cégcsoport családi vállalkozásként működik évtizedek óta.
- Mi, magyarok általában pesszimisták vagyunk, nem szeretünk vállalkozni, és bár sok vállalkozás van hazánkban, azok jelentős része passzív. Emellett a kudarctól elveszítjük a kedvünket, miközben a Lipóti Pékség az elmúlt 35 évnek a legtisztábban magyar sikertörténete. Nem hallani róluk semmi negatív hírt, de vajon mi a titok e mögött? – tette fel a kérdést Navracsics Tibor.
A cégtulajdonos leszögezte, hogy sokat tettek azért, hogy ez így legyen, de a sikerrel nem fér össze a pesszimizmus.
- Az ebbe az iparágba nem fér bele. Elhivatottságra, tudatosságra van szükség. Mindenki másban tud erős lenni, de a legfontosabb a pontos tervezés. Ha megtaláljuk azt az utat az életben, amely legközelebb áll a szívünkhöz, akkor azt sikerre lehet vinni. 1989-ben eleve a pékségbe születtem, olyan családba, ahol mi a testvéreimmel és szüleimmel együtt vittük az iskola felé a kenyeret is. Láttuk a kenyérkészítés és -szállítás folyamatait, számunkra természetes volt, hogy a családunk kereskedik. A testvéreimmel együtt mindannyian sportoltunk, magam is élsportolói karriert futottam be fiatal felnőtt koromra, de aztán a munkát választottuk. Csakhogy a sportban addigra megtanultuk azt a szemléletet, hogy felálljunk a kudarcból. Édesapánk munkáját, elhivatottságát látva, ismerve, megélve szerencsésnek érzem magam – mondta Tóth Péter.
Hozzátette, hogy véleménye szerint a legfontosabb, hogy az egész egy hivatás. - Pontosan meghatározott célokat tűztünk ki mindig, beleértve a fejlesztéseket és a generációváltást is. Édesapánk hentes volt, de a szélesebb kínálat miatt lassan vegyesbolttal egészült ki az üzlet, majd pékáruban is gondolkodott. Svédországba utazott emiatt kemencékért, amelyeket azonban itthon éveken át nem tudott üzembe helyezni a megfelelő áramkapacitás hiánya miatt. Azt tudták, hogy megvalósul a terv, csak meg kellett oldani. Azóta is a mai napig mindig felmerül valami, amit meg kell oldani. De nincs olyan, hogy nem, csak az a kérdés, hogy hogyan. 1992-től a 2000-es évek elejéig 30-40 fős üzemünk volt Lipóton, a környékbeli 40-50 boltba szállított a család pékárut a munkatársakkal. A multik megérkezése után átalakultak a falusi üzletek, 2004-2006 között a mintaboltok nyitásának ötlete fogalmazódott meg édesapánk fejében. Nyugaton ez már akkor nem volt ismeretlen. Koncepciót váltott, mert tudta, hogy ez a jövő. Két üzletet nyitott Mosonmagyaróváron, hármat Győrben, azokkal megalapozta az ötven munkavállaló megélhetését és stabil piacot teremtett az üzemnek. Ez felnyitotta a szemét, mára közel négyszáz boltos a vállalkozás. Egy franchise-lánc lett, amely év végére eléri ezt a számot, havonta négy-öt boltot nyitunk. 2008-ban a lipóti üzem mellé megvásároltuk a tatabányai kenyérgyárat, amely már egyértelműen azt a célt szolgálta, hogy arról a telephelyről Budapestet ellássuk. Akkor a fővárosban már jelen voltunk néhány bolttal és egyértelműen látszott, hogy az egy jó irány - sorolta az állomásokat a cégtulajdonos.
Kiemelte, olyan vonzó környezetet igyekeznek kialakítani a vállalkozó szellemű magyar partnereiknek, hogy ne ijedjenek meg a franchise-tól. - Segítünk egy-egy üzlet kiválasztásában, kialakításban, a piacon versenyképes termékkört kapnak. Ami pedig az utánpótlást illeti, igyekszünk felnyitni a fiatalok szemét, hogy az általuk képviselt szemlélet nem biztos, hogy mindig helyes. Nagy kihívást okoz a vállalkozói szférában a minőségi munkaerő, az utánpótlás biztosítása. Ehhez fel kell tudni nőni, sok esetben szemléletet kell tudni váltani vállalkozóként is és összehozni a többgenerációs működtetést. Ez borzasztó nehéz – mondta határozottan Tóth Péter.
Néhány évvel ezelőttig csak a saját mintaboltjaikba szállították a termékeiket, elfoglalták a budapesti piac egy részét. - Szinte korlátlanok ott a lehetőségek. 2010-től pedig a tudatos terjeszkedésben kitűztük célul az alföldi piacot a kecskeméti Univer cégcsoporttal közösen. Ők egy kenyérgyárat is működtettek megfelelő tudás nélkül és segítséget kértek. Végül felvállaltuk, hogy ebből országos hálózatot csinálunk. Akkorra már egyre tudatosabban megfogalmaztuk a céljainkat, hogy mit szeretnénk elérni. Az alföldi régióban 50-60 üzletet nyitottunk – mondta a cégtulajdonos, aki szerint a sikerhez kell egy jó üzletpolitika, és számtan, hogy az egész rentábilis és fejleszthető legyen. Mert mindig tudni kell fejleszteni, tovább kell gondolkodni, hiszen az egész egy borzasztó nagy verseny.
Tóth B. Zsuzsa